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Docteur Franck DEVAUX

Qualifications:
2nd year at the doctoral school of philosophy of the ULB

Années bourse(s):
2018-2019: "Bourse Françoise Timmermans"



Le projet

The setting up of a dialogue between the pluridisciplinarity about the quality of life in pediatric palliative care at the Queen Fabiola Children's University Hospital with Emmanuel Lévinas and Paul Ricoeur’s ethics of the otherness and Carol Gilligan and Joan Tronto's ethics of care"

Superviseurs du projet

Pr.Marie-Geneviève Pinsart - Dr. Christine Fonteyne

Laboratoire ou Hôpital la majeure partie du projet se déroule

Queen Fabiola Children's University Hospital, Belgium


Objectif du projet

The objective of this project is to generate a meeting and a dialogue between the pluridisciplinarity about the quality of life in pediatric palliative care at the Queen Fabiola Children's University Hospital with Emmanuel Lévinas and Paul Ricoeur’s ethics of the otherness and Carol Gilligan and Joan Tronto's ethics of care. We want to generate an integrative bioethical reflection and work directly on the daily field of pediatric palliative care. By our attending and our involvement on different layers of the pediatric palliative care and ethical reflections and practices, we want to draw a line of echoes from the field through the philosophical theories on care and otherness.
The aiming of our project is to build tools and guidelines to help all the actors involved in the pediatric palliative care: medical or paramedical care givers, administrative, social or legal workers, volunteer and, of course, families, children and siblings. By working directly with the people concerned and active on this question we want to bring our academic formation on bioethics helping the pluridisciplinarity, the reflection and the promotion of quality of life at stake in the pediatric palliative culture. Studying the network raised by the realization of those special care, we want to lead a proactive work of reflection and involvement about the publicity on the palliative and pediatric culture. We want to draw bridges: bridges between the hospital and the academy, between the disciplines and, of course, between the people to raise and spark a growing awareness to this theme profiling itself to be central in the future of the medical practice and theory.


Résumé en français

Notre projet est la réalisation d’une thèse de doctorat en bioéthique avec pour sujet :
La mise en dialogue de la pluridisciplinarité relative à la qualité de vie en soins palliatifs pédiatriques à l’Hôpital Universitaire Des Enfants Reine Fabiola avec les éthiques de l’altérité d’Emmanuel Lévinas et Paul Ricoeur et les éthiques du care de Carol Gilligan et Joan Tronto.
Le but de ce travail est, par une étude et un engagement proactif sur le terrain des soins palliatifs, de la pédiatrie et des questions de bioéthique clinique, de trouver un échoà la réalité quotidienne de l’ensemble des acteurs impliqués dans la réalisation de ces soins si particuliers au sein de la littérature philosophique et éthique. Il s’agit de la réalisation d’un cheminement allant de la pratique vers la théorie, pour mettre celles-ci en dialogue et dresser des ponts réflexifs et effectifs entre l’académie et l’hôpital.
Le fil rouge de notre travail est donc l’analyse de l’information dans le cadre des soins palliatifs pédiatriques et de l’architecture du réseau qu’elle dessine spécialement à propos de la question de la qualité de vie – de sa réflexion, de sa promotion, de sa réalisation et de sa culture. Ce projet se pose à l’échelle des acteurs – des personnes - mis en relation par la réalisation des soins palliatifs pédiatriques.
Notre souhait est d’offrir un regard et un écho au quotidien de l’ensemble de ces personnes au sein des théories éthiques pour aider tant à réfléchir qu’à réaliser ce type de soins. Nous visons donc tant l’engagement sur le terrain que la concrétisation d’outils pratiques pour analyser, réaliser et promouvoir la culture palliative tant au sein de l’hôpital qu’à l’échelle académique et celle de l’opinion publique.


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