The Belgian Kids' Fund

for Pediatric Research

The Belgian Kids' Fund

for Pediatric Research

The Belgian Kids' Fund

for Pediatric Research

The Belgian Kids' Fund

for Pediatric Research

The Belgian Kids' Fund

for Pediatric Research

De financiële middelen die in België beschikbaar zijn voor onderzoek in kindergeneeskunde zijn ruim onvoldoende en ook door de overheid wordt onvoldoende budget vrijgemaakt voor pediatrisch onderzoek.
In 1995 besloten een aantal artsen binnen het netwerk van de Université Libre de Bruxelles (ULB) die het onderzoek in de pediatrie wensten te bevorderen een vzw op te richten: het Wetenschappelijk Fonds van het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola, dat gemakkelijkheidshalve ook The Belgian Kids' Fund for Pediatric Research (BKF) wordt genoemd.

Stichtende leden

Professor Jocelyne APPELBOOM
Dokter Jeannie BORMANS
Professor Daniel BRASSEUR
Dokter Walter BURNIAT
Professor Samy CADRANEL
Professor Georges CASIMIR
Professor Frank COLLIER
Professor Marc-Henri DE LAET
Gilles FISZMAN
Dokter Mario GOVAERTS
Professor Philippe GOYENS
Viviane HIRSCH-TEITELBAUM
Professor André KAHN
Professor Noémi PERLMUTTER

« Kinderen hebben recht op de beste gezondheidszorgen »
« Onderzoek steunen is kinderen genezen »
«Zonder financiëlemiddelen, geen onderzoek»

Het Wetenschappelijk Fonds heeft als missie medisch-wetenschappelijk onderzoek in de pediatrie te promoten, de publieke opinie te sensibiliseren en ook interesse opwekken rond de gezondheid van kinderen en adolescenten.

Het Wetenschappelijk Fonds werkt nauw samen met het Universitair KinderZiekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF).

Om deze missie te verwezenlijken neemt BKF volgende initiatieven:

1) ÉÉn of meerdere jaren onderzoek financieren voor jonge pediaters of onderzoekers die werkzaam zijn op het gebied van kindergeneeskunde, in België of in het buitenland. Elk jaar wensen we +- 15 onderzoeksbeurzen (naargelang het beschikbare budget) toe tekennen aan jonge specialisten die werken aan een onderzoek- of doctoraatsthesis.

2) De medische kennis van de kinderartsen voortdurend bijwerken.

3) Publieke campagnes opzetten die kunnen bijdragen tot betere mentale en fysieke gezondheid van de kinderen.

« Onderzoek is cruciaal in het functioneren van een universitair ziekenhuis »

Onderzoek bepaalt de effectiviteit en diversiteit van aangeboden behandelingen.
Het speelt een vitale rol in de controle en kwaliteit van de klinische activiteiten door het continu bijwerken van de technieken, het evalueren van protocollen voor zorg, nieuwe medicijnen, fundamenteel onderzoek en de vele toepassingen ervan.

Onderzoek:
  • Biedt permanente educatie voor universitaire artsen
  • Draagt bij tot het aanleren van nieuwe kennis voor jonge kinderartsen
  • Maakt de vernieuwing van medische leidinggevenden mogelijk binnen het kader van het ziekenhuis
  • Helpt onderwijs te bevorderen
  • Is de drijvende kracht van de laboratoria waarin de dagelijkse klinische activiteit zich ontwikkelt

« De geneeskunde voor kinderen is bijzonder complex, divers en moeilijk »

  • De pediatrie behandeld alle kinderen van pasgeborene tot een tiener van 16 jaar.
  • Zowat alle stoornissen in de ontwikkeling van het individu komen aan bod (aangeboren afwijkingen, hormonale tekortkomingen, psychomotorische stoornissen ...).
  • Dit leidt tot een optimale behandeling van deze aandoeningen en helpt idealiter ook preventief.

De moeilijkheid in kindergeneeskunde is de tijd die nodig is om het zieke kind te benaderen. U moet zijn vertrouwen winnen voordat u verder kunt gaan met de onderzoeken. Alles wordt ervoor gedaan om de pijn van het kind te voorkomen. Niet-invasieve technieken worden gebruikt. Ze zijn complexer en duurder dan de technieken die bij volwassenen worden gebruikt en vereisen gespecialiseerde apparatuur die bovendien geschikt is voor kinderen van verschillende leeftijden.

Ten slotte zijn er in de pediatrie geen vrijwillige controlepersonen, terwijl dit in de volwassen geneeskunde heel anders is.

Hierdoor is pediatrisch onderzoek veel complexer.